Friday, February 22, 2013

pengurusan masa sebagai musafir kehidupan..

assalamualaikum w.b.t..
apa habaq semua,sehat x?
hrp2 sume sehat walafiat..
dah lame sgt x update blog ku yg cumil lg cute ni...perasan nyew...



ohh jari2ku,menarilah....serancak2nya..

akhir2 ni,dilanda kesibukn yg bmacam2 dgn nk hntr asgment yg kdg2 dtg secara ttbe...hehe...tup2 ade..
dgn plbgai progrm bwh um n maj,antare progrm maj klik,olamo,mps n mkba n tasmik hadis ngn ust mahyudin..yg mybbkn hidup tpkse tkejar sane sini...huhu..kdg2 smpai marathon pegi kuliah..hebt x saye..hehe...kdg2 msuk kls lewt,sume org pndg semcm,mcm saye pnh kill org..hahaha tp saye wat lek je..nk wat cmne bukn sgje huhu...saya nk je tanya (ape pndg2 xpnh tgk org ke..) atau (cute sgt ke saye ni sampai xbkelip pndg saye)..haha..tp xttnye kerana ksemputan yg kualami krna tlh blari hampir 50 meter..jauh kot...dr asrama ladies..
di sepnjg pjalann tu,sume org saye potong,kdg2 smpai nk tlnggar dak2 len...tangga bgunn kuliah skip 2..huhu..
mnfaatkn ap yg allah bg..alhmdulillah..
sbb den mmg suke marathon atau kt sek pnggil mrentas desa..xdela desa sgt yg direntas..nme rentas desa sejk den sek rendah lg..den la pulk..roomate negori kot..
itu cter pjlnn den,..xramai yg tahu..
tp dkt umkl,da xleh lewt n mnjakn diri cmni knela shark...huhu...masih blum blh bygkn...kesedihan pun btimbun2 dtg serentak..yg plg sedih ade 3 minggu je lg di apiumnp bsame asatizah yg baik sgt2,kwn2 maj 6 yg spoting sgt n semua yg dtg kt sini..i love it..syg ssgt nk tingglkn tmpt ni walaupn sejm je dr rumhku..blh je dtg bble,tp nikmt sbg pljr kt sini xdpt dirasai lg...hnya memori yg tinggl..yg pasti,saye xkn melupakan mereka sume...sbb saye sgt2 syg mereka semua..hnya allah je yg tahu...ksedihn btmbh lg pbila klh mse dbt finl maj 6 vs maj 1...ingt nk bg hadiah kmngn kali terakhir kpd maj tp xbksmpaian..maafkn ku,shbt..su da cuba sedaya upaya su tuk myatakn maj 6 buknla maj yg plg xpndai atau ape2 yg dikatekn ssetgh org...wlaucmnepn,maj 6 is the best and we are the best leader...

naaudd..
skrg ni study week for fin exm sem 4..pg td handle bengkel pgucpn awam..alhmdulillah bjln lancaq..
ptg n td da rehtkn diri dgn bpindh ke alam lain...


best jgk..hehe...so walau cmne sibuk pn,kite kne mgurus ksibukn diri kite...inilah pndgn ulama tkenal mustafa masyhur..byk buku2 yg tlh diterbitkan..nnti pkat beli pkai baucar 250 tu ye..





Pengurusan diri hendaklah dibuat dengan rapi dan teratur sama ada di rumah atau kolej/universiti. Tempat tidur dan tempat belajar sentiasa dalam keadaan kemas dan tersusun rapi selepas digunakan. Pakaian, buku-buku dan nota-nota kuliah sentiasa teratur supaya mudah untuk dicari apabila diperlukan.

a. Kebersihan Diri

Pelajar muslim mestilah sentiasa membersihkan diri sama ada dari segi zahir mahupun batin. Kebersihan batin yang dimaksudkan ialah kebersihan hati, ia mesti diberikan keutamaan. Ia mesti dibersihkan dari sifat-sifat terkeji seperti riak, ujub, takabbur, dendam, hasad,dengki dan lain-lain sifat yang dimurkai oleh Allah.


Pelajar muslim contoh bertanggungjawab untuk memenuhkan hatinya dengan sifat-sifat yang terpuji seperti taqwa, ikhlas, tawadhu’, belas kasihan dan lain-lain sifat terpuji. Seterusnya pelajar muslim mesti menjaga kebersihan fizikal tubuh badannya dan persekitarannya seperti tempat tidur dan meja tulisnya.




b. Pengurusan Masa

Pengurusan dan pembahagian masa hendaklah dibuat dengan baik. Agihan masa belajar, ulangkaji, rehat, riadah, ibadah dan aktiviti-aktiviti lain dibuat dengan dengan cermat dan menasabah serta berdisiplin dalam mematuhi kepada agihan yang telah dibuat. Elakkan diri dari meninggalkan atau membuang masa terhadap perkara-perkara yang tidak bermenafaat bagi seorang pelajar.

Strategi dan teknik belajar yang berkesan hendaklah dilakukan dari awal semester lagi. Belajar pada saat akhir hendaklah dielakkan oleh seorang pelajar muslim contoh. Pelajar muslim mengulangkaji secara konsisten dan sederhana sepanjang semester pengajiannya.


c. Memilih Kawan (Sahabat) Rapat

Pelajar Muslim hendaklah pandai memilih kawan (sahabat) karib dari kalangan kawan- kawannya. Kawan-kawan hendaklah kawan-kawan yang soleh dan mengelakkan diri dari berkawan pemuda-pemuda yang jahat. Perhubungan dengan kawan-kawan hendaklah sederhana dan dapat dikawal supaya tidak mengambil (mencuri) masa mengulangkaji pelajaran.




d. Bijak Memilih Bacaan Ringan

Bijak memilih bahan bacaan ringan bagi tujuan merehatkan minda. Bahan bacaan yang pilih mestilah berfaedah dan dapat menyihatkan akal dan jiwa serta bersih dari noda dan dosa.





oleh itu..jgn lupa amlkn nmpk simple tp bnde mcmnila kdg2 myybkn kite stres..cthnya memilih kwn...pilihla kwan di saat sush seng die ade..tika kter ade mslh die tengkn bg smgt lg...mcm den..hehe takdela..just make a joke ..haha..gelakla..
ok tata...nnti kte jumpa lg dgn pgisian yg mnarik..
dr suria ..daa..


Rujukan: Mustafa Masyhur, Suri Teladan Di Sepanjang Jalan Dakwah (Al Qudwah 'Ala Tariq Al Da'wah)

2 comments:

  1. hehe...sedih sikit2 je tmbh dgn lagu...pgg tisu bbyk..su rindu ma n abah..

    ReplyDelete